Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK), çevrim içi yemek siparişi platformlarının küçük işletmelere uyguladığı yüksek komisyon oranlarının makul bir üst sınırla sınırlandırılması yönünde Ticaret Bakanlığı’na tavsiyede bulundu. Bu adım, bir esnafın yüksek komisyon kesintileri nedeniyle başvurusuyla gündeme geldi.
Esnafın şikayeti ve kesinti oranları
Platform aracılığıyla hizmet veren esnaf, satışlarından yüksek oranda komisyon alındığını belirterek KDK’ye başvurdu. Esnaf, platformun yüzde 32 komisyon ve taşıma ücreti uyguladığını, buna ek olarak indirim, reklam ve diğer masrafların eklenmesiyle toplam kesintinin yüzde 60’a kadar çıktığını ifade etti. Küçük işletmelerin yüksek komisyonlarla zorlandığını belirten esnaf, kesinti ve ücretlendirme sistemlerinin şeffaf hale getirilmesini talep etti.
KDK kararı ve tavsiyeler
KDK, esnafın şikayetini haklı buldu ve platformların komisyon oranlarına makul bir üst sınır getirilmesi ile etkin denetim mekanizması kurulmasını önerdi. Kararda ayrıca platformların pazar hakimiyetlerinin kötüye kullanılıp kullanılmadığının incelenmesi için Rekabet Kurumu’na, komisyonların esnaf üzerindeki etkisinin araştırılması için Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne tavsiyelerde bulunuldu.
Makul ve maliyet esaslı tavan önerisi
KDK kararında, birçok ülkede yemek dağıtım platformlarının komisyon oranlarına sınırlama getirildiğine işaret edilerek Türkiye’deki oranların Avrupa ortalamasının üzerinde olduğu vurgulandı. Kararda, “Serbest piyasa kuralları ile kamu yararı dengesi gözetilerek platformlar tarafından uygulanan komisyon oranlarına makul, ölçülü ve maliyet esaslı bir tavan sınır getirilmesi, hem esnafın ticari sürdürülebilirliği hem de tüketici refahını koruyacaktır” ifadelerine yer verildi.




